علم

علم

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد قرار می دهد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

انجوی نژاد: یکی از دغدغه هایی که بنده داشتم کمبود رفتار دینی در جامعه‌ی دینی‌ای بود. یعنی مردم کاملا نسبت به دین آگاهی دارند، اما رفتارهای دینی بروز پیدا نمی کند. و در زندگی و در نحوه و سبک زندگی مردم این دین دیده نمی شود. 

ما از اواخر سال 90 بحث روابط اجتماعی در اسلام را شروع کردیم، که تا پایان سال 91 طول می کشد و طبق فرمایشات دیروز حضرت آقا، که برای جوانان در خراسان شمالی صحبت کردند، خیلی خدا را شکر کردیم که در مسیر دغدغه هایی که آقا نسبت به جوانان و سبک زندگی‌شان و کمبود رفتار دینی در جامعه دارند بودیم و در مسیر آن دغدغه ها بحثمان را مطرح می کردیم.

بعنوان پیشنهاد؛

دهه اول محرم، دهه ی بسیار پرشوری است؛ جمعیت کثیری می آیند و برای شنیدن هم می آیند، و تاثیر خیلی زیادی هم که خود فضای هیئت و حسینیه و مسجد، بر مخاطب دارد و تاثیر زیادی که خود اباعبدالله (ع) به فضل خدا عنایت می کنند، این دهه زمان بسیار مناسبی است برای ایفای نقش هیئات و وعاظ؛ در مسیر اینکه دغدغه های آقا را بخواهند عملی کنند و سبک زندگی را با رفتارهای اسلامی بخواهند بچینند ان شاءالله.


پیشنهاد مشخص بنده این است که برای دهه‌ی اول محرم امسال، یک عنوان واحد برای همه منبرها و سخنران‌ها در تبلیغات دهه محرم داده بشود. یک عنوان واحد انتخاب بشود، به عنوان اولین کار یک‌دست و جامع که قرار است در مسیر دغدغه های مقام معظم رهبری انجام شود و اسمش را بگذاریم «لبیک یا خامنه ای».

مستمع دقیقا نمی داند در چه مورد قرار است صحبت کنیم و وقتی در جلسه می نشیند، تازه متوجه می شود لبیک ما دقیقا به کدام قسمت از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده است.

مبلغین عزیز بحث دهه اول را روی روابط اجتماعی در اسلام کار کنند که می شود همان سبک زندگی که آقا دیروز فرمودند.
و این می شود اولین کار لبیکی متحد ِ با یک عنوان، برای وعاظ و هیئات مذهبی؛ که یک دفعه کشور مواجه می شود با تعداد زیادی هیئت و منبری که همه دارند یک بحث را مطرح می کنند و وقتی ورود پیدا می کنند به جلسه، می بینند دغدغه ی سبک زندگی ِ مقام معظم رهبری بوده است.

ان شاءالله وقتی این کار انجام شد، و اگر عمری باقی بود، هیئات و وعاظ، سخنرانی ها و کارهای انجام شده با این موضوع را بفرستند که تبدیل به یک نرم افزار جامع شود و خود ما این کار را انجام می دهیم.وعاظی که برای جوانان صحبت می کنند، هرکدام از منظر خودشان سبک زندگی اسلامی را برای مردم بگویند، و این یک مجموعه ی بسیار کاملی می شود و کاملا قابل استفاده است و می شود روی آن کار کرد.

و به عنوان پیشنهاد محتوایی، محتوایی که بنده خودم استفاده می کنم را برادران عزیزم عنایتی داشته باشند و از منظر خودشان این محتوا را بیان کنند.

«روابط اجتماعی در اسلام»، کتاب بسیار جامعی است که آستان قدس رضوی در مشهد چاپ کرده و سال ها روی این قضیه کار کرده اند. بنده هم از این کتاب استفاده کردم و از منظر خودم و با حواشی و مطالعاتی که با آن ترکیب می کنم، مباحث را ارائه می دهم. و می تواند یک منبع خوب و مشخص باشد.
کتاب «دغدغه های فرهنگی» که شامل دغدغه های مقام معظم رهبری است که در این چند سال جمع آوری شده، منبع خوبی برای محتوای انتخاب شده است. 
آیتم هایی که آقا در صحبت هایشان مشخص کردند، جست و جو پیرامون این آیتم ها در متون اسلامی، می تواند جزء منابع قابل استفاده برای منبر باشد و همچنین فرمایشات دیگری که مقام معظم رهبری طی این سال ها داشتند و در سایت ایشان هم قابل دسترسی است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۱ ، ۰۶:۱۱
هادی رزمجوئی
جایزه نوبل 2012 در رشته فیزیک به Serge Haroche و David J.Wineland به دلیل تحقیقات در زمینه
"for ground-breaking experimental methods that enable measuring and manipulation of individual quantum systems"اهدا شد .

آکادمی سلطنتی علوم سوئد امروز سه شنبه 18 مهرماه جایزه نوبل فیزیک را به سرج و هاروش از فرانسه و دیوید واینلند از آمریکا اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آکادمی سلطنتی علوم سوئد امسال جایزه نوبل فیزیک را به سرج هاروش از فرانسه و دیوید واینلند از آمریکا برای تحقیق درباره نورشناسی کوانتوم، کنترل دقیق فوتونها و واحدهای بنیادین نور اهدا کرد.
 
جایزه نوبل فیزیک در سال گذشته به سال پرلموتر، برایان اشمیت، آدام ریس اهدا شد علت اهدای این جایزه به خاطر استفاده از ابرنواخترها به عنوان شمعهای استناندارد برای تعیین میزان فاصله بود این امر موجب شد آنها بتوانند نشان دهد که بزرگ شدن جهان شتا‌دار است.
 
در 27 نوامبر 1895، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و طی آن بزرگترین سهم از داراییهای خود را به یک مجموعه جوایز که از آن با عنوان جوایز نوبل یاد می شود اختصاص داد. همانطور که در وصیتنامه نوبل آمده است، یک بخش از این دارایی ها مربوط به فردی است که مهمترین کشف یا اختراع را در حوزه فیزیک داشته است.
 
از سال 1901 تاکنون، 105 جایزه در رشته فیزیک اهدا شده است، اما این جایزه در سالهای 1916، 1931، 1934، 1940، 1941 و 1942 اهدا نشد.
 
براساس قوانین و اساسنامه نوبل اگر هیچ کدام از فعالیتهای انجام شده از اهمیت مشخص شده برخوردار نباشد مبلغ جایزه برای سال بعد حفظ می شود و حتی اگر سال بعد هم این جایزه اهدا نشد این مبلغ به بودجه بنیاد نوبل افزوده می شود. در طول جنگهای جهانی اول و دوم تعداد جوایز نوبل محدود تر بوده اند.
 
تاکنون 47 جایزه نوبل فیزیک به یک نفر اهدا شده است، 29 جایزه میان دونفر و 29 جایزه میان سه نفر تقسیم شده است.
 
براساس اعلام اساسنامه بنیاد نوبل، علت این امر این است که یک جایزه ممکن به افرادی اهدا شود که به طور مشترک روی یک کار همکاری داشته اند. در هیچ موردی جایزه به بیش از سه نفر اختصاص نیافته است، اما پیش از این لارس برگستروم دبیر کمیته نوبل فیزیک اظهار داشته است که مانعی وجود ندارد که نتوان این جایزه را به یک سازمان اهدا کرد. جایزه نوبل صلح اغلب به سازمانها ارائه می شود، اما تاکنون تلاش کرده ایم که برای اهدای جوایز علمی نوبل افراد شایسته تقدیر را پیدا کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۱ ، ۰۵:۱۳
هادی رزمجوئی

ماهنامه فناوری نانو در راستای آشنایی محققین و پژوهشگران با مراکز فعال در زمینه فناوری نانو، معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در هر یک از استان‌های کشوردر زمینه فناوری نانورا، در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس از شماره 177 ماهنامه فناوری نانو، درگزارشی اجمالی، نگاهی بر روند توسعه و پتانسیل‌های موجود در زمینه فناوری نانو در هر یک از مراکز استانی خواهیم داشت. در این شماره از ماهنامه فناوری نانو، ترویج و توسعه فناوری نانو در استان فارس مورد بررسی قرار گرفته است.

پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه پیام نور استهبان از مجموعه های فعال در زمینه نانو در استان فارس می باشند.

برای دریافت این مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید.

http://www.nano.ir/papers/attach/1119.pdf

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۱ ، ۰۷:۱۴
هادی رزمجوئی
چرا نباید در قضیه امام صدر اشتباه قضیه شهید تندگویان را مرتکب شد؟

به نقل از رجانیوز:گروه تاریخ رجانیوز-وحید خضاب: امروز، 12 هزار و 450 روز از ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی می گذرد. یعنی بیش از 35 سال. در بسیاری از کشورها، حتی کسانی که قتل عمد مرتکب شده اند را بعد از محاکمه، این اندازه در زندان نگه نمی دارند! اما امام موسی صدر چرا ربوده شد؟ چگونه ربوده شد؟ چه کسانی در ربوده شدن او دخیل بودند؟ آیا واقعا می توان گفت که ایشان زنده اند؟ چرا بعد از سقوط قذافی ایشان پیدا نشدند؟

اینها سؤالات مهمی است. ان شاء الله حتما در مطالبی دیگر، به صورت جداگانه به آنها و خصوصا به دلایل زنده بودن ایشان خواهیم پرداخت، اما آنچه در این مطلب مطمح نظر است، رویکردی است که رسانه های ما درباره این قضیه در پیش گرفته اند.
امام موسی صدر شخصیت مهمی است و مسائل مرتبط با سرنوشت ایشان ارزش خبری بالایی دارد و این موضوع وقتی با علاقه طبیعی ما به ایشان جمع می شود، بعضا متأسفانه موجب این می شود که اصحاب رسانه، هر خبری که راجع به ایشان در سطح جهان منتشر می شود را باز نشر دهند. از تعداد کلیک خوردن این خبرها هم می شود به میزان علاقه مندی مخاطبان به این موضوع پی برد. منتشر کنندگان این اخبار طبعا در انتشار آن ایرادی نمی بینند بلکه آن را در راستای رسالت حرفه ای خود می دانند، اما نکته در این بین، استثنایی بودن این قضیه است. ساده ترین دلیلش این است که نوع اخباری که ما منتشر می کنیم و تصوری که ما در مخاطبان درباره سرنوشت امام موسی صدر به وجود می آوریم، نتیجه مستقیمی در سرنوشت واقعی ایشان خوهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۱ ، ۰۵:۱۶
هادی رزمجوئی

حجه الاسلام انجوی نژاد در شنبه هفته گذشته و در پایان سخنرانی هفتگی خود به نکاتی بدیع از مشکلات فوتبال کشور پرداختند و همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس، ورود سرداران بسیجی و اسطوره های دفاع مقدس به فوتبال را نکوهش نمودند. خلاصه صحبت های ایشان:

  امشب با نگاهی به بحث دفاع مقدس و حفظ ارزش های زمان دفاع مقدس، یک بحث ورزشی را خدمتتان عرض می کنم. 
فوتبال هم یکی از بحث های خیلی مهم، و انرژی زا و شادی آفرین برای جامعه جهانی شده. درست یا غلط، هست. یعنی یکی از موارد موثر در زندگی و روحیه و شادی مردم است. مجازی یا حقیقی بودنش، من یک زمانی اعتقاد داشتم مجازی است، ولی الان فهمیده ام همه ی دنیا مجازی است! این هم یکی از مجازهاست.
مثلا فرض کنید وزیر اقتصاد، تلاش زیادی بکند که وضع رفاه مردم بهتر شود. رفاه مردم بیشتر شود، چه می شود؟ شاد می شوند. فوتبال هم دارد همین کار را می کند!
بحث سر این است که حقیقی، آن نیست که چشیده شود. کل دنیا مجاز است. اصلا حقیقی نداریم.
مثلا اگر کسی مرغ بخورد شاد می شود، ولی اگر همان میزان پروتئین را به او تزریق کنی، شاد نمی شود! گرچه همان حُسن را دارد.

و بحث ورزش، فوتبال و قهرمانی، چیزهایی است که امروز ملت ما را شاد می کند. روحیه شان را بالا می برد. و تاثیرش اصلا قابل انکار نیست. و مهم ترین ورزشی هم که امروز تاثیر دارد، فوتبال است که البته در دنیای امروز، سیاسی به آن نگاه می کنند، اقتصادی نگاه می کنند، شادی‌بخش نگاه می کنند، مقبولیت جهانی دارد برای آن کشور و تیم. ایران وقتی درفوتبال مطرح می شود، جهان هم یک نگاه دیگر دارد. روی مردم تاثیر می گذارد. مثلا برزیل را اغلب مردم جهان دوست دارند، چون فوتبالش زیباست. چون شادشان می کند. در نتیجه کشور برزیل را هم دوست دارند.
درست یا غلطش را کاری نداریم، ولی این سیستم در جهان جا افتاده است.

مشکل امروز فوتبال ما این است که هیچ کدام از این ها اتفاق نمی افتد! نه سود اقتصادی دارد. از پول بیت المال دارد خرج می شود. وقتی مردم را شاد می کند همه ساکتند، ولی وقتی نکند همه شاکی اند. چون این پول را از بیت المال ایثار کرده ایم، که شاد شویم.نه سود بخشی اقتصادی دارد، نه مقبولیت جهانی و خیلی مسائل دیگر...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۱ ، ۱۵:۲۰
هادی رزمجوئی