علم

علم

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد قرار می دهد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

مدارهای مجتمع ماسفت به وفور در قطعات الکترونیکی ماهواره بکار می رود. با توجه به خصوصیات مدار LEO  از جمله کمتر بودن پرتوها و نیز اثرات ناحیه اطلس جنوبی، انواع تشعشعات کیهانی از جمله یون های سنگین، پروتون ها و ذرات باردار خورشیدی و ذرات ثانویه با سازوکار های متفاوتی موجب کاهش بهره مدار، روشن شدن ترانزیستور بدون اعمال ولتاژ خارجی با ایجاد بار مثبت بزرگی در اکسید گیت و از بین بردن عایق های بین پایانه های ترانزیستور می شوند. برای حفاظت از ماسفت ها در کنار استفاده از مدارهای جانبی و ایزوله کردن آن ها، تکنولوژی و فرآیند ساخت آن ها را نیز باید در نظر گرفت. که در میان تکنولوژی های SOS و SOI از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

مقدمه

امروزه انواع مدارهای مجتمع ماسفت در مدارهای الکترونیکی ماهواره بکار می رود. نیمه هادی اکسید فلز مکمل (CMOS) که هردو نیمه هادی PMOS و NMOS را روی تراشه اش دارد، در مدارهای دیجیتال از قبیل ریزپردازنده ها و حافظه ها (خصوصاً SRAM) و در مدارهای آنالوگ از قبیل تقویت کننده و در قطعات سیگنال مرکب مانند مبدل های آنالوگ-دیجیتال پیدا می شوند که همه این اجزا عموماً در ماهواره بکار می رود. پرتوهای و ذرات کیهانی با مکانیسم های متفاوتی به این قطعات صدمه می زنند.

انواع اثرات تشعشعات بر ماسفت

با توجه به پدیده های فوق در مدار LEO، اثرات تشعشعات کیهانی بر روی مدارهای مجتمع ماسفت شامل اثرات دز یونش کلی (TID)، اثرات تک رویدادها (SEE)، اثرات غیر یونشی می باشد. [4]

اثرات دز یونش کلی (TID)

در طول دوره معینی از مأموریت های فضایی ماهواره، تشعشعات کیهانی یونیزه کننده خصوصاً الکترون ها و چروتون های به دام افتاده در کمربند ون آلن در قطعات الکترونیکی ماهواره جمع شده و این مجموعه تشعشعات متراکم بعد از مدت کافی که قطعات را تحت تأثیر خود قرار می دهد، با یونیزه کردن قطعات و در نتیجه شکستن یا بازآراستن باندهای اتمی به آن ها آسیب وارد می نماید که مقدار دز جذب شده معمولاً بر حسب راد (rad)[2] اندازه گیری می شود. خلاصه ای از این اثرات در مدار مجتمع ماسفت به شرح زیر است:

·         کمتر شدن خاصیت عایقی بیشتر عایق کننده ها، رابط ها و مواد مدار مجتمع

·         روشن و خاموش شدن ناخواسته ترانزیستور های CMOS

·         کاهش بهره در ترانزیستورهای دوقطبی پیوندی (BJT)

·         تغییر خصوصیات عملیاتی مدار های الکترونیک

تشعشعات متراکم می تواند باعث تغییر خصوصیات عملیاتی مدار های الکترونیک شود مانند بالا بردن توان، شیفت ولتاژ یا دیگر تغییرات در خصوصیات عملیاتی مدار های الکترونیک که نهایتاً باعث نقص قابل توجهی در مدار می شود. تخمین هایی از اثرات تشعشعات کامل متراکم برای عمق های مختلف حفاظت مدار های الکترونیک با اغماض هایی ارائه شده که می تواند برای انتخاب اجزایی که در مجموع قابل اعتماد باشند بکار رود.

۱۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۲ ، ۱۲:۵۷
هادی رزمجوئی

امام خامنه ای در دیدار با شورایعالی انقلاب فرهنگی:

برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه ریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود. سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ابتکارات با برکت امام خمینی (ره) بود که عالی ترین و بهترین مرکز فرهنگی کشور است.
ایشان برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازیهای وارداتی را از جمله مصداق هایی خواندند که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری میکند. تولید کتاب، ترجمه کتاب های مفید، تولید فیلم های سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیت های بالای ساخت فیلم، تولید بازی های رایانه ای مفید، ترویج بازی های پر تحرک و تولید اسباب بازی های معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.ایشان انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترین و خسارت بار ترین نوع برخورد خواندند و خاطر نشان کردند: مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به هر حال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد.
واقعیتی به نام «ما می توانیم» در روح جوانان کشور موج می زند، این امواج نشاط آفرین را تقویت کنید تا به یاری پروردگار رسیدن کشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.دانشگاهها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشود چرا که اینکار جلوی رشد و شتاب علمی را می گیرد.
شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حکیمانه با هرگونه تضعیف و معارضه با زبان عمیق و زیبای فارسی، برای تقویت، گسترش و تحکیم زبان فارسی در همه زمینه ها، تلاش ملموس و مجدانه ای انجام دهد.
شورا، به عنوان اساسی ترین کار، به تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۱:۴۶
سیده صفیه موسوی

گفتگوهایی متفاوت و دیدنی با رضا امیر خانی و دکتر صادق زیباکلام در نقطه مشترک

نقطه مشترک/خبرگزاری دانشجو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۱:۰۴
هادی رزمجوئی

از تأثیرگذارترین فیلسوفان غرب، رنه دکارت، فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی است؛ تا آن جا که وی را پدر فلسفه جدید نامیده اند. عوامل زیادی باعث شد دکارت شایسته چنین عنوانی گردد که شاید مهم ترین آن بنیانگذاری خودبنیادی بشر یا «سوبژکتیویسم» می باشد. در زیر ضمن معرفی و تبیین خاستگاه سوبژکتیویسم به بررسی نتایج و پیامدهای آن در فلسفه و به تبع آن در علم و تکنولوژی می پردازیم.

صفحه ی اندیشه روزنامه ی جوان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۰:۵۱
هادی رزمجوئی

   دانلود: نماهنگ «صوت الحسین» باسم کربلائی، همراه با زیر نویس فارسی

تمام دنیا سکوت می کند و به صدای حسین گوش می دهیم/ درود به صدای تو، محبوبم ای حسین

به یاران نگاه می کنم هنگامی که مانند ستاره افتادند/ درود به یاران تو، محبوبم ای حسین...

کنار آن غیور، چشمانم به نهر آب افتاد/ درود به چشمان تو، محبوبم ای حسین....

 

   دانلود: نوای «زنده باد مهدی بن عسکری/زنده باد رهبرم سیدعلی»/ انجوی نژاد

 یا حسین، کربلا کربلا، یا حسین

مرگ بر امیه می گم، ذکر یا رقیه می گم....

زنده باد نعره های حیدری/ زنده باد نغمه های مادری/ زنده باد مهدی بن عسکری/زنده باد رهبرم سیدعلی...

مرگ بر شمر و خولیِ زمان/مرگ بر ظلم بی حد و امان/مرگ بر ابن سعد نانجیب/مرگ بر آمریکای برفریب...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۲ ، ۱۱:۳۵
سیده صفیه موسوی

با تحلیل رویدادهای پیش از سال 61 هجری مشخص می شود که تفکری بر جامعه اسلامی حاکم شد که دینی را که آمده است تا جان ها را به عالم معنا و حقیقت مطلق متصل گرداند را تا آنجا می خواهند که دنیایشان را آباد کند! آنان به جای این که دست دین را بگیرند و بالا روند، برعکس پای دین را کشدند و پایین آوردند. جریان مادی شدن دین، در نهایت موجب شد مردمی مسلمان و ظاهراً دیندار، امام زمان خود یعنی دین مجسم را به همراه بهترین یارانش به شهادت برسانند. در نوشتار پیش رو ریشه های این تفکر را در مسیحیت و نیز از صدر اسلام تا قیام عاشورا را بررسی کرده و سپس به نمونه های آن در دنیای امروز خواهیم پرداخت.

سرآغاز مادی شدن مسیحیت و اسلام

علامه طباطبایی در کتاب «معنویت تشیع» ریشه های مادی شدن دین در مسیحیت و اسلام را معرفی کرده و معتقدند آغاز آن در مسیحیت با مطرح شدن «حلول» بود که مسیحیان به قصد بالا‌بردن مقام حضرت مسیح (ع)، خدا را پائین آوردند. «کلیسا از همان روزی که قدرت به دست آورد و پناهگاه عالم مسیحیت شناخته شد تعلیمات خود را بر اساس «حلول» بنا کرد. جای تردید نیست که این تعلیم، مقام خداوند و الوهیت را در وجود مادیِ محدودِ حضرت مسیح قرار داد.»[1] در حقیقت خدای بی نهایت با طرح موضوع حلول در انسان، محدود و محصور شد. در این صورت به جای آن که نظرِ افراد به آسمان معنویت و حقایق غیبی معطوف گردد، به انسانی می‌افتد که خدا در او حلول کرده. بارزترین تبعات مادی شدن مسیحیت، استیلاء و استبداد دینی کلیسا و قداست‌بخشیدن به حاکمان و سلاطین بود. زیرا یک ملت نمی‌تواند بدون ارتباط با امور قدسی زندگی کند، حال که عالَم قدس از منظر و توجه افرادِ جامعه به کنار رفت، زمینیان را به عنوان قدیسان می‌پذیرند.

صفحه ی اندیشه ی روزنامه جوان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۲ ، ۱۰:۲۱
هادی رزمجوئی

در بخشی از توافق نامه ژنو 6آمده است:

فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های هسته‌ای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت 3 ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم می‌گردد.

·        تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

·        برداشتن گام در جهت توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور اعمال پادمان‌های آژانس در مورد راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود.

·        در هنگامی که بازرسان آژانس برای تأیید اطلاعات طراحی، تأیید داشته‌ها در خلال بازرسی‌ها، تأیید داشته‌های فیزیکی و نظارت‌های سرزده، حضور ندارند، ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا بایگانی آفلاین دوربین‌های مستقر در فردو و نطنز را بررسی کند.

·        بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دارد به موارد زیر دسترسی داشته باشد: کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید چرخنده سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی؛ و معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم.


  فارغ از نقاط قوت و ضعف توافق ژنو 6، لازم است نهادهای مسئول با هوشیاری بیشتری در حفاظت از دانشمندان و سایت ها ی هسته ای در برابر سرویس های اطلاعاتی غربی که اینک دستی گشاده تر دارند، به عمل آورند.

 خصوصاً که این روزها (8آذر) سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری است. دانشمندی که غنی سازی 20 درصد را مدیون روحیه ی بسیجی و تلاش های خستگی ناپذیر او در سایه ی پرتو ایمان و توکل به عنایت الهی هستیم. در شرایطی که آرژانتین تحت فشار آمریکا و اسرائیل دیگر اورانیوم 20 درصد به ما نمی داد، اورانیوم 20درصدی که برای تولید رادیوداروهای بیماران خاص موردنیاز راکتور تحقیقاتی تهران بود، ایشان توانسته بود با اتصال دو آبشار 164 سانترفیوژی به یکدیگر (328 سانترفیوژ) و دستیابی به فرمول پبچیده تزریق اورانیوم 5 درصد به اولین سانترفیوژ، این دستاورد را برای ایران به ارمغان آورد.  همچنین وی با پی بردن به فرمول ساخت صفحات سوخت ( برای تبدیل شدن اورانیوم 20 درصد به سوخت) ایران را در تولید سوخت 20 درصد خودکفا کرد. حدود چهار ماه بعد از این که ایران در میان بهت و حیرت غرب اعلام کرد به غنی سازی 20 درصد دست یافته است، دکتر شهریاری توسط تیم های تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی ترور شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۲ ، ۰۰:۵۵
هادی رزمجوئی

شاید کتاب «کتاب باید هلو باشد» را که مجموه بیانات امام خامنه ای در مورد کتاب و کتابخوانی است را خوانده باشیم و یا شاهد تعجب ناشران کتاب از اطلاعات ایشان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده ایم. ایشان بارها در سخنان خود به شیوه کتاب‌خوانی و علاقه‌مندی‌شان به کتاب سخنانی را مطرح کرده‌اند‌، از مطالعه کتاب پیش از خواب که به‌عادت هر شبشان تبدیل شده است،‌ تا مطالعه کتاب در اتوبوس در سال‌ها پیش از انقلاب، در فاصله تهران تا مشهد از جمله خاطراتی است که ایشان درباره کتاب یاد کرده‌اند.

اما روایت حداد عادل از کتابخوانی رهبر انقلاب:

 در هر موضوعی که مخاطب بحث داشته باشد،‌ کتاب‌هایی را برای ارجاع به آن‌ها معرفی می‌کنند،‌ که بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه شخصی معظم‌له نیز موجود است.یکی از عادت‌های کتاب‌خوانی ایشان این است که با اتمام مطالعه کتاب،‌ نظر خود را در حد یک صفحه درباره کتاب نوشته آن را به‌همراه کتاب در قفسه کتابخانه قرار می‌دهند‌، به‌گونه‌ای که برای خواننده آگاهی از نظر ایشان درباره کتاب‌ به‌سرعت با خواندن آن کتاب امکان پذیر است. رهبر انقلاب یک خواننده فعال کتاب هستند،‌ مطالعه ایشان انفعالی نیست،‌ ابتدا هر کتاب را ارزیابی می‌کنند،‌ نیت و انگیزه نویسنده از نگارش کتاب،‌ ترجمه،‌ قلم و نثر کتاب و حتی ظاهر کتاب را نیز بررسی می‌کنند،‌ می‌توان گفت رهبر انقلاب با کتاب زندگی می‌کنند.

آقای خامنه‌ای غیر از فقه و اصول و معارف اسلامی که در سنت تحصیلی ایشان، رسمی و درسی بوده و جزو مطالعات تحقیقی و پژوهشی ایشان به حساب می‌آید، از ابتدای زندگی میدان وسیعی را برای مطالعه پیش چشم داشته‌اند، همین قلمروهای مطالعاتی هم پیکره اصلی کتابخانه شخصی ایشان را شکل می‌دهند. از خصوصیات ایشان در کتاب‌خوانی، مداومت است. گذشته از مطالعات کاری در مورد موضوعات اساسی کشور، ایشان نوعاً شب‌ها پیش از خواب مطالعه می‌کنند؛ یک مطالعه سبک. این غیر از مطالعه سنگینی است که برای درس خارج فقه‌ یا ایراد یک سخنرانی می‌کنند. مطالعه آخر شب برای ایشان در واقع برای رفع خستگی و به‌عنوان تفریح ذهنی مطرح است. البته مطالعه سبک ایشان جزو مطالعات سنگین ماهاست!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۹:۵۲
هادی رزمجوئی