علم

علم

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد قرار می دهد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

امام موسی صدر زنده است، او را نکشیم!

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۱، ۰۵:۱۶ ق.ظ
چرا نباید در قضیه امام صدر اشتباه قضیه شهید تندگویان را مرتکب شد؟

به نقل از رجانیوز:گروه تاریخ رجانیوز-وحید خضاب: امروز، 12 هزار و 450 روز از ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی می گذرد. یعنی بیش از 35 سال. در بسیاری از کشورها، حتی کسانی که قتل عمد مرتکب شده اند را بعد از محاکمه، این اندازه در زندان نگه نمی دارند! اما امام موسی صدر چرا ربوده شد؟ چگونه ربوده شد؟ چه کسانی در ربوده شدن او دخیل بودند؟ آیا واقعا می توان گفت که ایشان زنده اند؟ چرا بعد از سقوط قذافی ایشان پیدا نشدند؟

اینها سؤالات مهمی است. ان شاء الله حتما در مطالبی دیگر، به صورت جداگانه به آنها و خصوصا به دلایل زنده بودن ایشان خواهیم پرداخت، اما آنچه در این مطلب مطمح نظر است، رویکردی است که رسانه های ما درباره این قضیه در پیش گرفته اند.
امام موسی صدر شخصیت مهمی است و مسائل مرتبط با سرنوشت ایشان ارزش خبری بالایی دارد و این موضوع وقتی با علاقه طبیعی ما به ایشان جمع می شود، بعضا متأسفانه موجب این می شود که اصحاب رسانه، هر خبری که راجع به ایشان در سطح جهان منتشر می شود را باز نشر دهند. از تعداد کلیک خوردن این خبرها هم می شود به میزان علاقه مندی مخاطبان به این موضوع پی برد. منتشر کنندگان این اخبار طبعا در انتشار آن ایرادی نمی بینند بلکه آن را در راستای رسالت حرفه ای خود می دانند، اما نکته در این بین، استثنایی بودن این قضیه است. ساده ترین دلیلش این است که نوع اخباری که ما منتشر می کنیم و تصوری که ما در مخاطبان درباره سرنوشت امام موسی صدر به وجود می آوریم، نتیجه مستقیمی در سرنوشت واقعی ایشان خوهد داشت.


دو نکته مهم در پی گیری سرنوشت امام موسی صدر
برای توضیح مطلب مطلب باید دو نکته را فهمید:
نکته اول اینکه نباید فراموش کنیم که در این پرونده، اخبار شهادت امام موسی صدر عموما غیر موثق و از آن مهم تر ضد و نقیض هستند و حتی از این هم مهم تر، اینکه به صورت خیلی جالبی معمولا توسط خود منتشر کنندگان تکذیب شده اند! اما در طرف دیگر، اخبار زنده بودن ایشان چه در سال های اولیه و چه در سال های بعد، چه در دهه ی نود و چه حتی تا روزهای پیش از سقوط قذافی، خبرهای قابل اعتماد و دست کم قابل اتکا و پی گیری ای هستند. اگر این را در کنار این قاعده بگذاریم که اصل اولیه در پرونده های آدم ربایی این است که شخص ربوده شده، اگر خبر قطعی مبنی بر کشته شدنش در دست نباشد و قرائن قطعی (مثل گذشتن زمانی که زنده ماند را غیر ممکن کند مثلا 200 سال) هم کشته شدنش را اثبات نکند، همچنان زنده فرض می شود، می توانیم دقیق بودن مطلب را بفهمیم.
نکته دوم اینکه در پرونده های پیچیده و دقیقی مانند این پرونده، اگر طرف پی گیر قضیه (در اینجا خانواده، دولت ایران، دولت لبنان و از آن مهم تر ملت های ایران و لبنان و شیعیان سراسر جهان) این نکته را در مذاکرات بپذیرند که امام موسی صدر شهید شده است، این مطلوب ترین گزینه برای ربایندگان ایشان خواهد بود. چرا که به سادگی می توانند با صحنه سازی و سپس کشتن ایشان، جسد ایشان را تحویل دهند. به این شکل هم رازهای سر به مهر آشکار نمی شود، هم پرونده تعیین تکلیف می شود و ظاهرا همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می رسد، جز یک چیز: قاتل اصلی امام موسی صدر در آن صورت خود ما رسانه ها هستیم!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۱۳
هادی رزمجوئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی