علم

علم

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد قرار می دهد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

CDN چیست؟

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۱۳ ب.ظ

با استفاده از CDN محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه داده می شود. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس بوک و بسیار تاثیرگذار است

CDN یا همان Content Delivery Network و تاثیر آن بر عملکرد بهتر سایت و افزایش سرعت بارگذاری آن آشنا کنیم. همانطور که از اسم آن مشخص است CDN وظیفه رساندن و توزیع محتوا و اطلاعات شما به سرور بازدیدکننده سایت را بر عهده میگیرد. تفاوت سرعت و عملکرد برای خودتان یا افرادی که در نزدیکی سرور اصلی شما هستند تفاوت زیادی نخواهد داشت ولی برای کسانی که ار نقاط مختلف جهان به سایت شما وارد میشوند این افزایش سرعت ناشی از CDN کاملا محسوس خواهد بود، با توجه به اینکه سایتهای ایرانی معمولا سرور و هاست خود را از خارج و کشورهایی مانند آلمان و آمریکا تهیه میکنند و عموم بازدیدکنندگان از داخل کشور هستند استفاده از CDN میتواند بسیار موثر باشد. برای تعیین تاثیر CDN بر سرعت سایت میتوانید عملکرد خود را با ابزارهایی مانند Pingdom و GTmetrix بعد و قبل از فعال سازی CDN بررسی و مقایسه کنید.

مزایای استفاده از CDN :

سرعت بیشتر سایت و افزایش رضایت بازدیدکنندگان بهبود وضعیت سئو سایت کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل

کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست

 افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز

معایب استفاده از CDN:

 هزینه مسلماً برای وب سایت‌های کوچک و با ترافیک کم به صرفه نیست

 عدم کنترل مستقیم تغییرات ایجاد شده باید توسط ارائه دهنده سرویس CDN طی یک بازده زمانی انجام پذیرد و لحظه‌ایی نیست. این امر می‌تواند برای طراحان وب مشکل آفرین باشد.

 لحاظ کردن موقعیت های جغرافیایی با توجه به آمار کاربران و اینکه مراجعه کنندگان به وب سایت شما بیشتر از کدام کشورها هستند باید سرویس CDN دارای سرورهای بسیار متعددی باشد تا حداکثر کارایی را برای شما ایجاد کند. اکثر شرکت‌های ارائه دهنده سرویس CDN دارای سرورهای معدودی در منطقه آسیا هستند. چند سرویس دهنده CDN در حال حاضر وجود دارد بسیاری از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف هم اکنون می‌توانند این امکان را برای شما نیز فراهم کنند که به دو بخش CDN های رایگان و CDN های تجاری ( برای فروش ) تقسیم می شوند. از معروف ترین سرویس های CDN رایگان می توان به Coral CDN ، Speedy Mirror و Dropbox (بله این سرویس هم که حتماً با آن آشنا هستید می تواند به شما امکانات CDN را بدهد ) اشاره کرد و همچنین در بخش CDN های تجاری می توان به مایکروسافت ویندوز Azure ( سرویس CDN مایکروسافت که البته خود یک هاست کامل است ) ، EdgeCast ( که ویدئو های وردپرس دات کام ، و بخش هایی از لینکداین ، تامبلر ، تکنوراتی و از آن استفاده می کنند ) ، Cache Fly و maxcdn اشاره کرد.

در حال حاضر هیچ شرکتی در ایران سرویس CDN را ارائه نمیدهد و معروفترین نمونه های خارجی آن عبارتند از MaxCDN، VPS.net و Amazon Cloudfront که در میان آنها بهترین شرایط هزینه ای را MaxCDN دارد.

برگرفته از:

http://websima.com

http://central-hosting.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۳
هادی رزمجوئی

نظرات  (۱)

ممنون از مطلب خوبتون لطفا مطالب جدید هم بزارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی