علم

علم

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد قرار می دهد.

پیوندهای روزانه
پیوندها

سنت افطاری ساده

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۶ ب.ظ
یادداشتی از آیت‌الله حائری شیرازی:

چرا این همه بر سنت افطاری دادن تأکید شده؟ چرا سادگی افطار ولو با یک آب دادن و با یک عدد خرما و یا لقمه‌ای نان، افطار دادن پذیرفته شده است؟ در افطار ساده و بی‌تشریفات چه اثری است که در افطارهای رنگین و پر خرج نیست؟....

افطار دادن هم احیاء ارتباط انسان با خدا از طریق برادران و خواهران دینی است. همان‌طور که روزه از خودگذشتگی است و به خدا رسیدن و ارتباط با خدا، روشنی دل یعنی ایمان را هم تأمین کرده است. افطار دادن هم از خودگذشتن و به باورمندان خداوند پیوستن است، ارتباط با مرتبطین به خدا، ارتباط با خداوند است. گذشت از خود، هم در خودداری از خوردن و هم افطار دادن به دیگران است؛ ولی همان‌طور که روزه‌دار باید زبان و دل او هم از گناه به دور باشد، افطار دادن هم باید از خودنمائی و تفاخر مبرّا و منزه باشد. همان‌طور که گناهان بازگشت به خودخواهی خویشتن است و روزه را آسیب می‌رساند، رنگین شدن افطاری، بازگشت به خودنمائی است و روح از خودگذشتگی افطار را می‌میراند...

چقدر خوب است هزینه‌های سنگین افطار برای سیران و بی‌نیازانِ کم‌شمار را به افطار دادن ساده به روزه‌داران پرشمار تبدیل کنیم. چه سود است در افطاری‌ای که اغنیاء در آن دعوت شده و محتاجان در ورود به آن ممنوع باشند؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۹
سیده صفیه موسوی

نظرات  (۱)

۲۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۶ علی عاشوری
به نام ذات اقدس اله خداوند تبارک و تعالی

خیلی از سنن و رسوم هستند که بر اثر گذشتن زمان دچار تحول فرهنگی شدند و  روح تفخر و خود نمایی و ریا گرفتند.

مثلا مگر هدف از غذای نذری دادن غیر از این است که خداوند تبارک و تعالی به خاطر سیر کردن گرسنگان فقیر حاجت را اجابت کند؟
پس چرا اکثر افرادی که نذری می دهند , بیشتر به دوستان و اقوام و دور و بری های خود که نه فقیر هستند و نه گرسنه هستند می دهند؟

مگر هدف از ولیمه ی عروسی غیر از این است که خداوند تبارک و تعالی به خاطر سیر کردن و شاد کردن فقیری , زندگی شادتری را برای آن زوج قرار بدهد؟
پس چرا به هنگام عروسی های پر مخارج چندین رقمی , تنها اقوام و فامیل که نه فقیر هستند و نه گرسنه دعوت می شوند؟
آیا مگر غیر از این است که پیامبر عظیم الشان اسلام , ولیمه ی عروسی مولا علی و بانوی دو عالم را به فقیران شهر مدینه دادند؟

و همان طور که در این پست به آن اشاره شد مگر هدف از افطاری دادن غیر از این است که خداوند تبارک و تعالی به دلیل سیر کردن گرسنه ی فقیری , روزه ی افطار دهنده را قبول بکند؟

و غیره و غیره که تنها و تنها به دلیل عدم آگاهی به باطن این اعمال یا تفخر و خودنمایی و ریا است.

آیا سیر کردن کسی که گرسنه بوده است در نزد خداوند تبارک و تعالی بهتر است یا سیر کردن کسی که سیر بوده است؟

با تشکر و سپاس از پست های زیبای شما
علی عاشوری              
یا حق                    
یا علی                   

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی